Język strony
Zaloguj się do dzienniczka

Przedmiotowy system oceniania z historii

PSO HISTORIA 4-8 

Wystawiając śródroczną i końcową ocenę klasyfikacyjną na lekcjach historii nauczyciel bierze pod uwagę: 

  • Wiedzę ucznia (tj. przyswojenie wiadomości, znajomość chronologii, rozumienie podstawowych pojęć, dostrzeganie relacji i związków przyczynowo-skutkowych między faktami i procesami, zbieranie, uogólnianie, porównywanie wiadomości i wyciąganie własnych wniosków). 
  • Umiejętności (tj. analiza tekstów źródłowych, materiałów ikonograficznych, map, umieszczanie wydarzeń historycznych w czasie i przestrzeni, obliczanie upływu czasu między nimi, ocena postaci i wydarzeń historycznych, wyrażanie własnego zdania i formułowanie argumentów na jego rzecz w formie pisemnej i ustnej, zdobywanie informacji i korzystanie z nich, selekcjonowanie faktów i ich hierarchizacja, odróżnianie opinii od faktów, planowanie działania, podział zadań, współpraca w zespole, rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem zdobytej wiedzy do interpretacji i oceny). 
  • Sposób uczestniczenia w zajęciach (tj. sumienność, systematyczność, aktywny udział w lekcji, współpraca z kolegami). 
  • Aktywność pozalekcyjną (dodatkowe prace wykonywane w czasie pozaszkolnym, udział w konkursach przedmiotowych).

Na lekcjach historii uczeń może otrzymać ocenę za: 

Forma                               

Punktacja 

 Zakres materiału 

Uwagi 

Sprawdzian

20-30 pkt.

Obejmuje jeden lub dwa działy z podręcznika.

Zapowiedziany przynajmniej tydzień wcześniej, poprzedzony lekcją powtórzeniową.

Odpowiedź ustna

0-5 pkt.

Obejmuje materiał z ostatniej lekcji.

Uczeń może otrzymać 0-4,5 pkt. za wiedzę, oraz 0-0,5 pkt. za poprawność językową wypowiedzi.

Kartkówka

0-5 pkt.

Obejmuje materiał z 3 ostatnich lekcji.

Może, ale nie musi być zapowiedziana.

Zeszyt

0-5 pkt.

Kompletność, przejrzystość, logiczność notatek, estetyka.

Może być oceniany raz w semestrze.

Projekty

0-25 pkt.

Określony w instrukcji do zadania.

 

Praca na lekcji

5 pkt.

Bieżący materiał lekcyjny, zaangażowanie, aktywność.

-Na każdej lekcji uczeń może otrzymać „+” za pracę (grupowa lub indywidualną), po zebraniu trzech „+” do dziennika wpisywana jest ocena 5/5.

- Wybrane zadania mogą zostać ocenione na 0-5 /5 pkt.

Prezentację

0-10 pkt

Uzgodniony z nauczycielem.

Oceniana  w oparciu o wcześniej podane kryteria. Przygotowywane samodzielnie lub w grupach, podczas zajęć lekcyjnych. 

Prace dodatkowe,

wyraźny postęp w nauce, szczególną aktywność na zajęciach,  wyjątkową kreatywność, niekonwencjonalne rozwiązanie problemu,  związane z przedmiotem zainteresowania, których rozwijanie przynosi wymierne efekty,  inne osiągnięcia wskazane przez nauczyciela.

Do 5% liczby punktów możliwych do zdobycia w semestrze

 

 

 

Na końcu semestru i roku szkolnego suma punktów jest przeliczana na ocenę wg skali:

100% i powyżej - celujący

90-99 %            - bardzo dobry

75-89%             - dobry

50-74%               -dostateczny

35-49%               -dopuszczający

poniżej 34%       - niedostateczny

Informacje dodatkowe: 

  • Jeżeli z przyczyn losowych uczeń nie pisał pracy kontrolnej, musi to uczynić w terminie ustalonym z nauczycielem.
  • Prace kontrolne zawierają zadania dodatkowe (10 % liczby punktów możliwych do zdobycia), sprawdzane przez nauczyciela, jeżeli uczeń z pozostałych zadań otrzyma min. 85 % punktów.
  • Uczeń może poprawiać ocenę ze sprawdzianu, z którego otrzymał poniżej 51 % pkt., w terminie dwóch tygodni od oddania prac przez nauczyciela.
  • Z poprawy sprawdzianu uczeń może uzyskać najwyżej 75 % pkt. możliwych do zdobycia. Wybraną pracę kontrolną  w półroczu uczeń może poprawiać niezależnie od liczby punktów otrzymanych z pracy pisanej w pierwszym terminie i poprawić ją w pełnym zakresie, tj. uzyskać z niej 100% punktów (praca ta nie zawiera zadania dodatkowego).
  • Po sprawdzeniu prace pisemne są omawiane przez nauczyciela podczas lekcji. Następnie są przechowywane przez nauczyciela w szkole. Uczeń i jego rodzice mają prawo wglądu do tych prac podczas „drzwi otwartych” lub w terminie uzgodnionym przez ucznia lub jego rodziców z nauczycielem.
  • W ciągu półrocza uczeń ma prawo do dwóch nieprzygotowań w semestrze (tzw. „n”). Nieprzygotowaniem jest nieznajomość materiału z trzech ostatnich lekcji. Po wykorzystaniu przysługujących uczniowi „n” za kolejne nieprzygotowanie uczeń otrzymuje ocenę 0/5 punktów za formę sprawdzenia wiedzy wyznaczoną przez nauczyciela (kartkówka, odpowiedź).
  • Jeśli uczeń  z powodu nieobecności, nie wykona zadań projektowych wykonywanych podczas lekcji, musi “nadrobić”, “uzupełnić” zadanie w sposób i w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
  • Za nieprzygotowanie ucznia do zajęć polegające na braku materiałów potrzebnych w czasie lekcji, takich jak np. podręcznik, zeszyt ćwiczeń, zeszyt przedmiotowy, materiały, które uczniowie mieli przynieść na daną lekcję, przybory szkolne (informacja dla rodzica i ucznia o braku przygotowania do zajęć) uczeń otrzymuje „-”;za trzykrotne nieprzygotowanie tego typu uczeń otrzymuje uwagę.
  • Odpisywanie, udostępnianie do odpisywania prac pisemnych (sprawdzianów, kartkówek), korzystanie z innych form nieuczciwej pomocy jest równoznaczne z otrzymaniem 0 pkt. za daną pracę bez możliwości jej poprawienia.
  • Uczeń ma obowiązek uzupełnienia wszelkich zaległości związanych z nieobecnością, wg poniższego schematu:

1- dni nieobecności – 1 dzień na nadrobienie,

3-4 dni nieobecności – 2 dni na nadrobienie, 

5 i więcej dni nieobecności – 5 dni na nadrobienie. 

 

Agnieszka Kroll

Mateusz Przybylski

 

Pomagają nam