Przedmiotowy system oceniania z historii
PSO HISTORIA 4-8
Wystawiając śródroczną i końcową ocenę klasyfikacyjną na lekcjach historii nauczyciel bierze pod uwagę:
- Wiedzę ucznia (tj. przyswojenie wiadomości, znajomość chronologii, rozumienie podstawowych pojęć, dostrzeganie relacji i związków przyczynowo-skutkowych między faktami i procesami, zbieranie, uogólnianie, porównywanie wiadomości i wyciąganie własnych wniosków).
- Umiejętności (tj. analiza tekstów źródłowych, materiałów ikonograficznych, map, umieszczanie wydarzeń historycznych w czasie i przestrzeni, obliczanie upływu czasu między nimi, ocena postaci i wydarzeń historycznych, wyrażanie własnego zdania i formułowanie argumentów na jego rzecz w formie pisemnej i ustnej, zdobywanie informacji i korzystanie z nich, selekcjonowanie faktów i ich hierarchizacja, odróżnianie opinii od faktów, planowanie działania, podział zadań, współpraca w zespole, rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem zdobytej wiedzy do interpretacji i oceny).
- Sposób uczestniczenia w zajęciach (tj. sumienność, systematyczność, aktywny udział w lekcji, współpraca z kolegami).
- Aktywność pozalekcyjną (dodatkowe prace wykonywane w czasie pozaszkolnym, udział w konkursach przedmiotowych).
Na lekcjach historii uczeń może otrzymać ocenę za:
Forma |
Punktacja |
Zakres materiału |
Uwagi |
Sprawdzian |
20-30 pkt. |
Obejmuje jeden lub dwa działy z podręcznika. |
Zapowiedziany przynajmniej tydzień wcześniej, poprzedzony lekcją powtórzeniową. |
Odpowiedź ustna |
0-5 pkt. |
Obejmuje materiał z ostatniej lekcji. |
Uczeń może otrzymać 0-4,5 pkt. za wiedzę, oraz 0-0,5 pkt. za poprawność językową wypowiedzi. |
Kartkówka |
0-5 pkt. |
Obejmuje materiał z 3 ostatnich lekcji. |
Może, ale nie musi być zapowiedziana. |
Zeszyt |
0-5 pkt. |
Kompletność, przejrzystość, logiczność notatek, estetyka. |
Może być oceniany raz w semestrze. |
Projekty |
0-25 pkt. |
Określony w instrukcji do zadania. |
|
Praca na lekcji |
5 pkt. |
Bieżący materiał lekcyjny, zaangażowanie, aktywność. |
-Na każdej lekcji uczeń może otrzymać „+” za pracę (grupowa lub indywidualną), po zebraniu trzech „+” do dziennika wpisywana jest ocena 5/5. - Wybrane zadania mogą zostać ocenione na 0-5 /5 pkt. |
Prezentację |
0-10 pkt |
Uzgodniony z nauczycielem. |
Oceniana w oparciu o wcześniej podane kryteria. Przygotowywane samodzielnie lub w grupach, podczas zajęć lekcyjnych. |
Prace dodatkowe, wyraźny postęp w nauce, szczególną aktywność na zajęciach, wyjątkową kreatywność, niekonwencjonalne rozwiązanie problemu, związane z przedmiotem zainteresowania, których rozwijanie przynosi wymierne efekty, inne osiągnięcia wskazane przez nauczyciela. |
Do 5% liczby punktów możliwych do zdobycia w semestrze |
|
|
Na końcu semestru i roku szkolnego suma punktów jest przeliczana na ocenę wg skali:
100% i powyżej - celujący
90-99 % - bardzo dobry
75-89% - dobry
50-74% -dostateczny
35-49% -dopuszczający
poniżej 34% - niedostateczny
Informacje dodatkowe:
- Jeżeli z przyczyn losowych uczeń nie pisał pracy kontrolnej, musi to uczynić w terminie ustalonym z nauczycielem.
- Prace kontrolne zawierają zadania dodatkowe (10 % liczby punktów możliwych do zdobycia), sprawdzane przez nauczyciela, jeżeli uczeń z pozostałych zadań otrzyma min. 85 % punktów.
- Uczeń może poprawiać ocenę ze sprawdzianu, z którego otrzymał poniżej 51 % pkt., w terminie dwóch tygodni od oddania prac przez nauczyciela.
- Z poprawy sprawdzianu uczeń może uzyskać najwyżej 75 % pkt. możliwych do zdobycia. Wybraną pracę kontrolną w półroczu uczeń może poprawiać niezależnie od liczby punktów otrzymanych z pracy pisanej w pierwszym terminie i poprawić ją w pełnym zakresie, tj. uzyskać z niej 100% punktów (praca ta nie zawiera zadania dodatkowego).
- Po sprawdzeniu prace pisemne są omawiane przez nauczyciela podczas lekcji. Następnie są przechowywane przez nauczyciela w szkole. Uczeń i jego rodzice mają prawo wglądu do tych prac podczas „drzwi otwartych” lub w terminie uzgodnionym przez ucznia lub jego rodziców z nauczycielem.
- W ciągu półrocza uczeń ma prawo do dwóch nieprzygotowań w semestrze (tzw. „n”). Nieprzygotowaniem jest nieznajomość materiału z trzech ostatnich lekcji. Po wykorzystaniu przysługujących uczniowi „n” za kolejne nieprzygotowanie uczeń otrzymuje ocenę 0/5 punktów za formę sprawdzenia wiedzy wyznaczoną przez nauczyciela (kartkówka, odpowiedź).
- Jeśli uczeń z powodu nieobecności, nie wykona zadań projektowych wykonywanych podczas lekcji, musi “nadrobić”, “uzupełnić” zadanie w sposób i w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
- Za nieprzygotowanie ucznia do zajęć polegające na braku materiałów potrzebnych w czasie lekcji, takich jak np. podręcznik, zeszyt ćwiczeń, zeszyt przedmiotowy, materiały, które uczniowie mieli przynieść na daną lekcję, przybory szkolne (informacja dla rodzica i ucznia o braku przygotowania do zajęć) uczeń otrzymuje „-”;za trzykrotne nieprzygotowanie tego typu uczeń otrzymuje uwagę.
- Odpisywanie, udostępnianie do odpisywania prac pisemnych (sprawdzianów, kartkówek), korzystanie z innych form nieuczciwej pomocy jest równoznaczne z otrzymaniem 0 pkt. za daną pracę bez możliwości jej poprawienia.
- Uczeń ma obowiązek uzupełnienia wszelkich zaległości związanych z nieobecnością, wg poniższego schematu:
1- dni nieobecności – 1 dzień na nadrobienie,
3-4 dni nieobecności – 2 dni na nadrobienie,
5 i więcej dni nieobecności – 5 dni na nadrobienie.
Agnieszka Kroll
Mateusz Przybylski