Przedmiotowy system oceniania z języka angielskiego
1. Uczniowie otrzymują oceny za:
a) prace klasowe z całego działu zapowiedziane co najmniej tydzień wcześniej (20p+2p za zadanie dodatkowe, przy czym nauczyciel sprawdza zadanie dodatkowe, gdy uczeń wykonał poprawnie co najmniej 85% pozostałych zadań);
b) sprawdziany z mniejszej partii materiału (10p + 1 p za zadanie dodatkowe, przy czym nauczyciel sprawdza zadanie dodatkowe, gdy uczeń wykonał poprawnie co najmniej 85% pozostałych zadań); musi być zapowiedziany przynajmniej na 3 dni przed jego przeprowadzeniem;
c) kartkówki (5p) – pisemna forma, która obejmować może do trzech ostatnich lekcji; kartkówkę można, ale nie trzeba zapowiedzieć; kartkówek nie poprawia się, ponieważ sprawdzają one systematyczną naukę ucznia;
d) odpowiedź ustną (5p);
e) zadania domowe (5p);
f) pracę na lekcji w grupach, prezentacje, udział w debatach, lekturę (5p lub 10p, zależy od trudności zadania);
g) Zadania dodatkowe: do 5 dodatkowych %
Ad a/b – przewidziane są co najmniej dwie pisemne prace kontrolne sprawdzające wiadomości w każdym semestrze (sprawdzian lub praca klasowa)
Na półrocze i koniec roku uczniowie uzyskują globalną ocenę cyfrową w skali 1-6, przeliczaną zgodnie z następującym systemem procentowym:
od 100% celujący 6
od 90% - 99% bardzo dobry 5
od 75% - 89% dobry 4
od 50% - 74% dostateczny 3
od 35% - 49% dopuszczający 2
od 34% niedostateczny 1
2. Zasady poprawiania prac kontrolnych:
a) Poprawianie jest dobrowolne i mają do niego prawo uczniowie, którzy z pierwszej pracy otrzymali poniżej 51%. Z poprawy pracy kontrolnej uczeń może uzyskać najwyżej 75% punktów możliwych do zdobycia w pierwszym terminie.
b) Wybraną pracę kontrolną – raz w półroczu – uczeń może poprawiać w pełnym zakresie, tj. uzyskać z niej 100% punktów, niezależnie od ich liczby. Uczeń może uzyskać maksymalnie 100% punktów, ponieważ w poprawie pracy kontrolnej nie ma zadania dodatkowego. Do dziennika nauczyciel wpisuje lepszy wynik.
c) Poprawa powinna odbyć się w terminie dwóch tygodni od daty jej oddania.
d) Uczniowi, który z powodu nieobecności pisał pracę w późniejszym terminie, przysługuje późniejszy termin ewentualnej poprawy.
3. Uczeń ma obowiązek:
a) być przygotowanym do lekcji, mieć zawsze zeszyt do przedmiotu, książkę oraz inne potrzebne na lekcję materiały; nieprzygotowanie ucznia do zajęć, polegające na braku materiałów potrzebnych w czasie lekcji – podręcznika, zeszytu ćwiczeń, zeszytu przedmiotowego, innych materiałów, które uczniowie mieli przynieść na zajęcia, przyborów szkolnych, itp. – skutkuje otrzymaniem minusa; trzykrotne nieprzygotowanie tego typu skutkuje otrzymaniem przez ucznia 0/5p;
b) być przygotowanym do lekcji nawet po jednodniowej nieobecności, chyba ze przedstawi się usprawiedliwienie od rodzica/opiekuna;
c) zgłosić nieprzygotowanie do lekcji przed jej rozpoczęciem (niezgłoszenie przed lekcją braku przygotowania będzie karane ocena 0/5);
d) poinformować nauczyciela o trudnościach ze zrozumieniem omawianych na lekcji treści;
e) uważać i nie przeszkadzać nauczycielowi i kolegom w czasie lekcji;
f) prowadzić systematycznie notatki w zeszycie;
g) przestrzegać terminów oddawania prac dodatkowych.
4. Uczeń ma prawo:
a) dwa razy w ciągu półrocza zgłosić nieprzygotowanie do lekcji (tzn. brak zadania domowego, bądź nieznajomość materiału z trzech ostatnich lekcji) bez konsekwencji punktowych; każde kolejne nieprzygotowanie do lekcji będzie skutkowało oceną 0/5p za wybraną przez nauczyciela formę sprawdzenia wiedzy (w tym również kartkówki, ale takiej, która nie była wcześniej zapowiedziana);
b) zgłosić brak zadania domowego w przypadku trudności z jego wykonaniem; jeśli uczeń przedstawi próby jego wykonania, nie ponosi konsekwencji punktowych;
c) poprawić sprawdziany w przypadku, gdy zdobędzie mniej niż 51% możliwych do zdobycia punktów;
d) poprawić wybraną pracę kontrolną raz w półroczu;
e) wykonać zadania dodatkowe, które należy oddać w wyznaczonym przez nauczyciela terminie.
5. Nauczyciela obowiązuje zasada uczciwego i sprawiedliwego oceniania ucznia, a ucznia rzetelnej pracy i uczciwego zdobywania ocen, dlatego odpisywanie lub udostępnianie do odpisywania prac pisemnych (prac klasowych, sprawdzianów, wypracowań, zadań domowych, kartkówek) oraz korzystanie z jakiejkolwiek formy nieuczciwej pomocy jest równoznaczne z otrzymaniem 0p za daną pracę. Podpowiadanie w czasie odpowiedzi ustnej kolegi jest równoznaczne z uzyskaniem 0p za pracę na lekcji.