Przedmiotowy system oceniania z plastyki
Przedmiotowy system oceniania -plastyka
Ustalając ocenę z przedmiotu brany jest przede wszystkim wysiłek wkładany przez ucznia i jego zaangażowanie oraz wywiązywanie sie z obowiązków wynikających ze specyfiki przedmiotu.
Dokonując oceny, zwracam uwagę przede wszystkim na:
1. poziom uzdolnień i predyspozycji plastycznych ucznia,
2. jego indywidualny wkład pracy potrzebny do realizacji określonych zadań plastycznych,
3. zaangażowanie ucznia w działania plastyczne i jego aktywny w nich udział,
4. uzyskany przez niego poziom wiedzy i umiejętności w zakresie różnych form aktywności plastycznej (ćwiczenia praktyczne, warsztat twórczy ucznia) i wiadomości z teorii plastyki (elementy wiedzy o sztuce, zagadnienia plastyczne),
5. podejmowanie przez ucznia dodatkowych zadań plastycznych, włączanie się w życie artystyczne szkoły i środowiska,
6. przygotowanie ucznia do zajęć,
7. poszukiwania przez niego własnych rozwiązań.
ZASADY OCENIANIA UCZNIÓW
- Prace plastyczne oceniane są wg ustalonych zasad podanych przeze nauczyciela przed rozpoczęciem pracy- w zależności od stopnia trudności 0/5 lub 10/10.
W szczególności prace ucznia oceniane są za:
- zgodność z tematem
- bogactwo treści
- wartości formalne (kompozycja, kolorystyka, wykorzystanie właściwości tworzywa, trafne i ciekawe techniki)
- trafność obserwacji
- pomysłowość (oryginalność)
- wrażliwość
- ocenie podlegają tylko prace wykonane samodzielnie przez ucznia
- ocenę 0/5 lub 0/10 za pracę plastyczną uczeń otrzymuje tylko wtedy gdy jej nie odda do oceny
- każda działalność twórcza uczniów jest oceniana oceną pozytywną
Jeżeli uczeń z różnych przyczyn nie skończył swojej pracy na zajęciach, może to zrobić w domu i oddać pracę do oceny w terminie dwóch tygodni od zakończenia tej pracy na lekcji. W przeciwnym wypadku otrzymuje ocenę 0/5 lub 0/10
- uczeń w semestrze może poprawić każdą prace plastyczną na wyższą ocenę niż mu proponowałam. Zawsze podaję wskazówki do poprawy
- uczeń nieobecny na lekcji nie musi wykonywać pracy plastycznej w domu chyba, że jest to praca kilkugodzinna i na którejś z lekcji jest obecny
- raz w semestrze uczeń ma prawo zgłosić nauczycielowi nieprzygotowanie do zajęć „n” bez ponoszenia konsekwencji. O nieprzygotowaniu uczeń informuje nauczyciela zaraz po wejściu do klasy. Zgłoszenia mogą dotyczyć: braku zeszytu, brak materiałów i pomocy plastycznych na lekcji, braku zaległej pracy.
- jeżeli z powodu braku materiałów plastycznych uczeń nie może wykonać swojej pracy na zajęciach, nauczyciel wyznacza inne (podobne) ćwiczenie dla ucznia na lekcji. W domu uczeń poprawia pracę w zadanej technice.
Dla poszczególnych form aktywności ucznia stosuje się następującą wagę ocen:
- praca plastyczna – oceniane w zależności od stopnia trudności - 5p. lub 10p.
- sprawdzian - 20p
W półroczu może odbyć się jeden sprawdzian obejmujący wskazany przez nauczyciela materiał z danego roku szkolnego
Sprawdziany są obowiązkowe. Jeśli uczeń z powodu nieobecności nie pisał pracy - uzgadnia z nauczycielem termin jej napisania. Istnieje możliwość poprawy sprawdzianu. W takim wypadku uczeń może uzyskać 100% (bez dodatkowych 10%)
- odpowiedź 5p.
- aktywność na lekcji 5p
- przygotowanie i sprzątniecie warsztatu pracy (3minusy obniżają ocenę o 1%)
Można też uzyskać dodatkowe procenty (do 5% liczby punktów możliwych do zdobycia w półroczu) za:
- prace plastyczne przygotowane samodzielnie w domu i przyniesione w terminie określonym przez nauczyciela - uczestnictwo w wystawach, projektach - szkolnych i poza szkolnych, przedstawienie wybranego zagadnienia w formie plakatu, prezentacji, interaktywnej gry, etc.)
- szczególną aktywność na zajęciach (wprowadzenie i prezentacja jakiegoś nowego elementu na lekcji, lub kreatywne podsumowanie dotychczas zdobytych wiadomości)
- wyjątkową kreatywność, niekonwencjonalne rozwiązanie problemu
- związane z przedmiotem zainteresowania
- udział w konkursach, pomoc w dekoracjach szkolnych
Suma uzyskanych punktów jest przeliczana zgodnie z następującym systemem:
Od 100% - ocena celująca (6)
90% - 99% - ocena bardzo dobra (5)
75% - 89% - ocena dobra (4)
50% - 74% - ocena dostateczna (3)
35% - 49% - ocena dopuszczająca (2)
do 34% - ocena niedostateczna (1)
Życzę powodzenia – Grażyna Bober