Język strony
Zaloguj się do dzienniczka

Przedmiotowy system oceniania z WOS

PSO WOS 

Wystawiając śródroczną i końcową ocenę klasyfikacyjną nauczyciel bierze pod uwagę:

  • Wiedzę merytoryczną (tj. przyswojenie wiadomości, rozumienie podstawowych pojęć, dostrzeganie relacji i związków przyczynowo - skutkowych między faktami i procesami, stosowanie zdobytych wiadomości do interpretacji aktualnych wydarzeń ze sfery publicznej, zbieranie, uogólnianie, porównywanie wiadomości i wyciąganie własnych wniosków)
  • Umiejętności kluczowe z punktu widzenia edukacji obywatelskiej  (tj. przygotowanie i wygłoszenie wystąpienia, udział w dyskusji publicznej, wyrażanie własnego zdania i formułowanie argumentów na jego rzecz w formie pisemnej i ustnej, słuchanie i branie pod uwagę opinii innych, zdobywanie informacji i korzystanie z nich, selekcjonowanie faktów i ich hierarchizacja, odróżnianie opinii od faktów, planowanie działania, podział zadań, współpraca w zespole, rozwiązywanie problemów, załatwianie prostych spraw, korzystanie z nowoczesnych technologii informatycznych)
  • Sposób uczestniczenia w zajęciach (tj. sumienność, systematyczność, aktywny udział w lekcji, współpraca z grupą)
  • Aktywność ucznia poza zajęciami (dodatkowe prace wykonywane w czasie pozaszkolnym, dobrowolne działania na rzecz innych, udział w projektach i konkursach)

Na lekcjach WOS uczeń może otrzymać ocenę za: 

Forma

punktacja

Zakres materiału

Uwagi

Odpowiedzi ustne.

max  5 pkt.

Materiał z ostatniej lekcji

 

Kartkówki.

max  5 pkt.

Materiał z 3 ostatnich lekcji

Może ale nie musi być zapowiedziana

Zeszyt.

max  5 pkt.

 

Kompletność, przejrzystość notatek, estetyka.

Sprawdziany.

max 20  pkt.

Jeden dział z podręcznika (kilka tematów), określony przez nauczyciela.

Zapowiedziany przynajmniej tydzień wcześniej.

Projekty.                                                                                 

max 10  pkt.

Określony w instrukcji do zadania

 

Pracę na lekcji.

max  5 pkt.

Bieżący materiał lekcyjny, zaangażowanie, aktywność.

-Na każdej lekcji uczeń może otrzymać „+” za pracę (grupową lub indywidualną), po zebraniu trzech „+” do dziennika wpisywana jest ocena 5/5.

-Wybrane zadania mogą zostać ocenione na 0-5 /5 pkt.

Prace dodatkowe,

wyraźny postęp w nauce, szczególna aktywność na zajęciach,  wyjątkowa kreatywność,  związane z przedmiotem zainteresowania, których rozwijanie przynosi wymierne efekty,  osiągnięcia, np. udział w konkursach.

Do 5% liczby punktów możliwych do zdobycia w semestrze

 

 

 

Na końcu semestru i roku szkolnego suma punktów jest przeliczana na ocenę wg skali

100% i powyżej - celujący

90-99 %            - bardzo dobry

75-89%             - dobry

50-74%               -dostateczny

35-49%               -dopuszczający

poniżej 34%       - niedostateczny

Informacje dodatkowe: 

  • Jeżeli z przyczyn losowych uczeń nie pisał pracy kontrolnej, musi to uczynić w terminie ustalonym z nauczycielem.
  • Prace kontrolne zawierają zadania dodatkowe (10 % liczby punktów możliwych do zdobycia), sprawdzane przez nauczyciela, jeżeli uczeń z pozostałych zadań otrzyma min. 85 % punktów.
  • Uczeń może poprawiać ocenę ze sprawdzianu, z którego otrzymał poniżej 51 % pkt., w terminie dwóch tygodni od oddania prac przez nauczyciela.
  • Z poprawy sprawdzianu uczeń może uzyskać najwyżej 75 % pkt. możliwych do zdobycia. Wybraną pracę kontrolną  w półroczu uczeń może poprawiać niezależnie od liczby punktów otrzymanych z pracy pisanej w pierwszym terminie i poprawić ją w pełnym zakresie, tj. uzyskać z niej 100% punktów (praca ta nie zawiera zadania dodatkowego).
  • W ciągu półrocza uczeń ma prawo do dwóch nieprzygotowań w semestrze (tzw. „n”). Nieprzygotowaniem jest nieznajomość materiału z trzech ostatnich lekcji. Po wykorzystaniu przysługujących uczniowi „n” za kolejne nieprzygotowanie uczeń otrzymuje ocenę 0/5 punktów za formę sprawdzenia wiedzy wyznaczoną przez nauczyciela   (kartkówka, odpowiedź).
  • Jeśli uczeń, z powodu nieobecności,  nie wykona w terminie zadania, projektu, pracy wykonywanej podczas zajęć lekcyjnych, musi je nadrobić, uzupełnić w sposób i w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
  • Za nieprzygotowanie ucznia do zajęć polegające na braku materiałów potrzebnych w czasie lekcji (podręcznik, zeszyt przedmiotowy, materiały, które uczniowie mieli przynieść na daną lekcję, przybory szkolne itp.), uczeń otrzymuje „-” (informacja dla rodzica i ucznia o braku przygotowania do zajęć); za trzykrotne nieprzygotowanie tego typu uczeń otrzymuje uwagę.
  • Uczeń ma obowiązek uzupełnienia wszelkich zaległości związanych z nieobecnością, wg poniższego schematu:

1- dni nieobecności – 1 dzień na nadrobienie,

3-4 dni nieobecności – 2 dni na nadrobienie, 

5 i więcej dni nieobecności – 5 dni na nadrobienie. 

  • Odpisywanie, udostępnianie do odpisywania prac pisemnych (sprawdzianów, kartkówek), korzystanie z innych form nieuczciwej pomocy jest równoznaczne z otrzymaniem 0 pkt. za daną pracę bez możliwości jej poprawienia.
  • Po sprawdzeniu prace pisemne są omawiane przez nauczyciela podczas lekcji. Następnie są przechowywane przez nauczyciela w szkole. Uczeń i jego rodzice mają prawo wglądu do tych prac podczas „drzwi otwartych” lub w terminie uzgodnionym przez ucznia lub jego rodziców z nauczycielem.

Agnieszka Kroll

Mateusz Przybylski 

 

Pomagają nam