Przedmiotowy system oceniania z WOS
PSO WOS
Wystawiając śródroczną i końcową ocenę klasyfikacyjną nauczyciel bierze pod uwagę:
- Wiedzę merytoryczną (tj. przyswojenie wiadomości, rozumienie podstawowych pojęć, dostrzeganie relacji i związków przyczynowo - skutkowych między faktami i procesami, stosowanie zdobytych wiadomości do interpretacji aktualnych wydarzeń ze sfery publicznej, zbieranie, uogólnianie, porównywanie wiadomości i wyciąganie własnych wniosków)
- Umiejętności kluczowe z punktu widzenia edukacji obywatelskiej (tj. przygotowanie i wygłoszenie wystąpienia, udział w dyskusji publicznej, wyrażanie własnego zdania i formułowanie argumentów na jego rzecz w formie pisemnej i ustnej, słuchanie i branie pod uwagę opinii innych, zdobywanie informacji i korzystanie z nich, selekcjonowanie faktów i ich hierarchizacja, odróżnianie opinii od faktów, planowanie działania, podział zadań, współpraca w zespole, rozwiązywanie problemów, załatwianie prostych spraw, korzystanie z nowoczesnych technologii informatycznych)
- Sposób uczestniczenia w zajęciach (tj. sumienność, systematyczność, aktywny udział w lekcji, współpraca z grupą)
- Aktywność ucznia poza zajęciami (dodatkowe prace wykonywane w czasie pozaszkolnym, dobrowolne działania na rzecz innych, udział w projektach i konkursach)
Na lekcjach WOS uczeń może otrzymać ocenę za:
Forma |
punktacja |
Zakres materiału |
Uwagi |
Odpowiedzi ustne. |
max 5 pkt. |
Materiał z ostatniej lekcji |
|
Kartkówki. |
max 5 pkt. |
Materiał z 3 ostatnich lekcji |
Może ale nie musi być zapowiedziana |
Zeszyt. |
max 5 pkt. |
|
Kompletność, przejrzystość notatek, estetyka. |
Sprawdziany. |
max 20 pkt. |
Jeden dział z podręcznika (kilka tematów), określony przez nauczyciela. |
Zapowiedziany przynajmniej tydzień wcześniej. |
Projekty. |
max 10 pkt. |
Określony w instrukcji do zadania |
|
Pracę na lekcji. |
max 5 pkt. |
Bieżący materiał lekcyjny, zaangażowanie, aktywność. |
-Na każdej lekcji uczeń może otrzymać „+” za pracę (grupową lub indywidualną), po zebraniu trzech „+” do dziennika wpisywana jest ocena 5/5. -Wybrane zadania mogą zostać ocenione na 0-5 /5 pkt. |
Prace dodatkowe, wyraźny postęp w nauce, szczególna aktywność na zajęciach, wyjątkowa kreatywność, związane z przedmiotem zainteresowania, których rozwijanie przynosi wymierne efekty, osiągnięcia, np. udział w konkursach. |
Do 5% liczby punktów możliwych do zdobycia w semestrze |
|
|
Na końcu semestru i roku szkolnego suma punktów jest przeliczana na ocenę wg skali
100% i powyżej - celujący
90-99 % - bardzo dobry
75-89% - dobry
50-74% -dostateczny
35-49% -dopuszczający
poniżej 34% - niedostateczny
Informacje dodatkowe:
- Jeżeli z przyczyn losowych uczeń nie pisał pracy kontrolnej, musi to uczynić w terminie ustalonym z nauczycielem.
- Prace kontrolne zawierają zadania dodatkowe (10 % liczby punktów możliwych do zdobycia), sprawdzane przez nauczyciela, jeżeli uczeń z pozostałych zadań otrzyma min. 85 % punktów.
- Uczeń może poprawiać ocenę ze sprawdzianu, z którego otrzymał poniżej 51 % pkt., w terminie dwóch tygodni od oddania prac przez nauczyciela.
- Z poprawy sprawdzianu uczeń może uzyskać najwyżej 75 % pkt. możliwych do zdobycia. Wybraną pracę kontrolną w półroczu uczeń może poprawiać niezależnie od liczby punktów otrzymanych z pracy pisanej w pierwszym terminie i poprawić ją w pełnym zakresie, tj. uzyskać z niej 100% punktów (praca ta nie zawiera zadania dodatkowego).
- W ciągu półrocza uczeń ma prawo do dwóch nieprzygotowań w semestrze (tzw. „n”). Nieprzygotowaniem jest nieznajomość materiału z trzech ostatnich lekcji. Po wykorzystaniu przysługujących uczniowi „n” za kolejne nieprzygotowanie uczeń otrzymuje ocenę 0/5 punktów za formę sprawdzenia wiedzy wyznaczoną przez nauczyciela (kartkówka, odpowiedź).
- Jeśli uczeń, z powodu nieobecności, nie wykona w terminie zadania, projektu, pracy wykonywanej podczas zajęć lekcyjnych, musi je nadrobić, uzupełnić w sposób i w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
- Za nieprzygotowanie ucznia do zajęć polegające na braku materiałów potrzebnych w czasie lekcji (podręcznik, zeszyt przedmiotowy, materiały, które uczniowie mieli przynieść na daną lekcję, przybory szkolne itp.), uczeń otrzymuje „-” (informacja dla rodzica i ucznia o braku przygotowania do zajęć); za trzykrotne nieprzygotowanie tego typu uczeń otrzymuje uwagę.
- Uczeń ma obowiązek uzupełnienia wszelkich zaległości związanych z nieobecnością, wg poniższego schematu:
1- dni nieobecności – 1 dzień na nadrobienie,
3-4 dni nieobecności – 2 dni na nadrobienie,
5 i więcej dni nieobecności – 5 dni na nadrobienie.
- Odpisywanie, udostępnianie do odpisywania prac pisemnych (sprawdzianów, kartkówek), korzystanie z innych form nieuczciwej pomocy jest równoznaczne z otrzymaniem 0 pkt. za daną pracę bez możliwości jej poprawienia.
- Po sprawdzeniu prace pisemne są omawiane przez nauczyciela podczas lekcji. Następnie są przechowywane przez nauczyciela w szkole. Uczeń i jego rodzice mają prawo wglądu do tych prac podczas „drzwi otwartych” lub w terminie uzgodnionym przez ucznia lub jego rodziców z nauczycielem.
Agnieszka Kroll
Mateusz Przybylski